Logoped och föreläsning

publicerat i Alvin
Hej hej säger Edvin!
.
Idag är det tisdag och snart helg igen, nej inte riktigt men det går så fort så jag hinner inte med. Idag har jag och Alvin varit hos logopeden på morgonen. Han har börjat gå dit lite då och då. Vi har varit där två gånger tidigare och jag tror det är tre eller fyra bokade gånger kvar sedan får vi se. Hans tal har blivit bättre sedan vi var där första gången (1 år sedan) men jag tycker det är viktigt att han får hjälp att "tala rätt" alltså kunna uttala alla ljud osv innan han börjar skolan. Då BVC och förskolan är bättre på att stödja än vad skolan senare är. Jag upplever det så i varje fall. När barn börjar skolan går man inte till BVC utan en skolsköterska. Ja i alla fall tog jag upp det igen vid hans 4 års kontroll att jag ville boka ett återbesök och nu går vi där ca 1 gång i veckan. Just nu är det orm och trum ljud vi övar på. ssssstol och tttttumme. Alvin har nämligen börjat märka av att alla inte förstår allt han säger och vill inte alltid tala vid samlingar i förskolan eller om man inte förstår kan han vägra säga igen så därför är det extra viktigt tycker jag. Visst kan det vara lite gulligt när dom har sina egna uttal fast det blir inte så gulligt i längden då de blir äldre utan mest jobbigt för dem själva. Viktigt är dock att man aldrig ska säga till ett barn att dom säger fel utan bara upprepa det som säger men med rätt ord, tex om Alvin säger "jag vill ha tolen" då säger jag " vill du ha stolen" osv.
.
Nej nog om det nu ska jag åka iväg till skolan på en föreläsning.

Kommentera inlägget här :