Lärarnas tidning

publicerat i Studier
Eftersom jag läser till lärare så får jag hem Lärarnas tidning lite då och då i brevlådan, dom tar alltid upp intressanta ämnen som både är intressant för mig som förälder och som blivande lärare. Har ju dock inte kommit så långt i utbildningen ännu.

Denna gång fångade detta mitt intresse! I korthet står det om en förskolelärare som blivit anmäld för att det hände under en utflykt att ett barn försvann och hade hamnat i vattnet! Det som verkligen inte får hända. Denna förskoleläraren var med några av barnen och var påväg tillbaka till vagnarna efter att ha tittat på fågelungar vid vattnet. Pojken hade släppt hennes hand och hon hade bett honom komma till henne och han hade följt efter henne var hon helt säker på. När dom kom till vagnarna var pojken borta. Dom märkte det snabbt och hittade honom i vattnet, hon hade nyligen gått en kurs i livräddning så inget allvarligt hände som tur och pojken blev helt återställd. Senare några månader senare så hade hon blivit kallad till polisförhör och blev dömd för vållande av annans kroppsskada. Hennes arbetsgivare såg detta som en olycka medans hennes arbetskamrater ser det som hennes fel.
Som förälder så är detta en maddröm! Man tänker ju dagligen på vad som kan hända på utflykter mm både på förskolor, skolor och hemma. I alla fall gör jag det! Alvin har alltid haft en tendens att springa ifrån oss och förra sommaren var det riktigt jobbigt ibland för han är sjukt snabb.
Som för några veckor sedan så var han med mig i tvättstugan och jag gick före honom i trappen på väg in till oss, det är en halvtrappa till vår lägenhet från trappuppgången. Jag sa åt Alvin att komma in och jag öppnade dörren för att ställa ner alla kassar med tvätt. Helt plötsligt hör jag porten slå igen och Alvin har sprungit ut. På dom sekunderna har han hunnit jättelång och sprungit till en annan innegård. Såg när han sprang in på den parkeringen och in på gården. Nu hände det ju inget men han kunde lika gärna blivit påbackad av en bil på parkeringen.
Alvin försöker ofta springa ut här hemma och han kan både låsa upp dörren och ibland hämtar han en stol för att ta bort säkerhetskedjan. Likadant när jag var med på Alvins nya förskola förra veckan på skogsutflykten så satt jag bredvid Alvin för att fika sen springer han iväg och innan jag hunnit fatt honom har han sprungit in en port och ut genom en annan till en annan gård. Även om man som jag nu var efter honom så kan det komma en bil eller liknande och köra på honom eftersom han ibland kan springa rätt ut också en anledning till att vi har syskonvagn och inte ståbräda!!
Det jag vill komma till är att det är väldigt lätt hänt att barn springer iväg och likande hur mycket uppsikt man än har. Försöker inte försvara denna förskoleläraren för dom borde ha bättre rutiner, att man har ansvar över några barn, alltid finns någon som går bakom barnen och inte att barnen går bakom dig för då ser dom om någon avviker från gruppen, osv.. . Men jag vet inte om jag tycker som hennes arbetskamrater att det bara är hennes fel för barn är otroligt snabba ibland och alla som är på utflykten borde ha ansvaret!
På min förskola där jag har vfu/praktik går en längst fram, en i mitten och en därbak. Alla barn håller i ett rep och går två och två. Samma person dit som dom går hem med. Alla barnen räknas några gånger under utflykten mm.
Sådant här kan man diskutera i alla oändlighet och det brukar kunna bli ganska mycket diskussion på våra lektioner! Väldigt intressant.
Då kan man ju fundera över denna förskolas rutiner också.. Det förstår jag inte alls. Går man hem utan att kollar om det är någon kvar i lokalen? Det ska ju låsas, stängas överallt.. Eller trodde man att det var någon annan kvar utan att gå runt och säga hejdå? Konstigt låter det allt i alla fall. Även om man tror att någon annan i personalen är kvar så går man väl bara inte utan att säga något?
Fast det kan ju vara så att det finns flera olika avdelningar och man slår ihop dom vid dagens slut och det kan blivit någon miss där fast ändå så går man ju inte hem utan att lämnat över barn till den avdelning som har öppet.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Erika:

intressant! och det sista tycker jag bara är så sjukt, det har jag ingen som helst förståelse för, det är ju också en miss som bara inte får hända!



Kommentera inlägget här :