Barnmorskebesök

publicerat i Graviditet nummer 2

Besöket gick bra! Alla värden ser bra ut och nu är det nya riktlinjer för järntabletter så jag behöver bara äta en varannan dag. Får se vad värdet säger om det men jag hoppas jag inte blir yr! Hjärtljuden låg på ca 150-155 och den lille ligger åt höger precis som vi trott då det sticker upp lite mer på den sidan, tror Alvin också låg så ofta! Fick en ny tid och en lapp om att jag ska ringa för att boka besök på spec mödravården i V.35 för att göra en förlossningsplan och titta hur bebisen ligger denna gång. Om jag räknat rätt så blir det någon gång i början på december.
Sf-måttet är nu 26 och jag är i V.28.. Med Alvin var det 25 i V.27 så det är fortfarande lika där med, tycker det är roligt att jämföra :)

Hittade några roliga frågor för gravida..
Hur känner du inför kroppens förändringar?
Känner mig bekväm med det, vet att det går att träna bort de extra som fastnar senare.. Gick iaf med Alvin :-) Även om det tar ett tag. Har faktiskt bara vägt mig en gång och det var i början. Ska göra det innan förlossningen.

Beskriv graviditeten såhär långt
Den har gått snabbt och varit bra, jag har inte haft några jobbiga symptom eller besvär så det ska man nog vara glad för. Hade velat orka träna mer och haft tid till det men jag blir anfådd för ingenting och just nu finns det inte tid.
Hur går tankarna kring bebisen i magen?
Vi undrar såklart vem det är och vilket kön det är. Vi har valt att inte titta men om vi får reda på det vid nästa UL som vi fick med Alvin kommer vi att vilja veta. Jag har trott att det är en pojke men nu vet jag inte alls, men känner mer att det är en pojke än en flicka men det spelar så klart ingen roll :) Huvudsaken att den mår bra!
Känner du dig bekväm med tanken att få barn?
Ja det gör jag/vi. I början kändes det lite osäkert eftersom jag precis hade sökt till högskolan och det var osäkert med jobb för min del men beslutet har känts rätt hela tiden. Nu känns det som en självklarhet. Denna gång vet man lite vad som väntar, även om alla barn är olika.
Hur tänker du kring förlossning?
Ärligt talat har jag inte tänkt så mycket, gjorde jag inte förra gången heller direkt och då blev det planerat kejsarsnitt. Jag tycker inte det kommer bli jobbigt att bli förlöst med snitt igen om det skulle bli så förutom om jag har väldigt ont eftetåt eftersom Alvin finns hemma och inte är så stillsam :-) Men förra gången mådde jag väldigt bra och hade inte så väldigt ont.. Nevöst och spännande om det blir vaginal förlossning.. Skulle nog helst vilja slippa epudrial men tar nog allt om det behövs och blir en långdragen förlossning.
Hur kommer syskonet att reagera?
Alvin har nog inte riktigt förstått vad som finns i magen men bebisar har han träffat.. Jag tror han kommer vara väldigt nyfiken och på den lilla i början men sen kommer det nog övergå till lite avundsjuka.. Han är väldigt hjälpsam hemma och vill diska, plocka undan mm så jag tror han kommer vilja hjälpa till lite.. Men som sagt så tror jag inte att det bara blir en dans på rosor ;) Han kommer dessutom bara gå 15 timmar i veckan på förskolan så det är mindre än han är van vid så jag måste nog börja gå på öppna förskolan för hans skull.. Är inte så mycket för det annars men jag får lära mig att tycka om det! Men även om det blir svartsjuka och blir lite jobbigt tycker jag att det ska bli roligt att han är förstående för nu märker man stor skillnad från bara i somras på vad han förstår.
Hur skiljer sig denna graviditet åt från förra?
I stort sett ingenting alls.. Hade lite foglossning med Alvin och mådde lite mer illa med honom annars är det nog rätt så lika.. Kommer inte på någon direkt skillnad faktiskt..
Vill du/ni ha fler barn?
Nej det vill vi nog inte och är enade på den frågan.. Låter så hemskt att säga tvär nej eftersom barn är så härliga men jag vill hinna med mina barn och oss själva + att jag kommer arbeta med barn hela mitt liv om det går som jag planerat. Men visst man vet aldrig men jag tror nog inte det. Våra syskon kommer förhoppningsvis få barn i framtiden också! Vi har ju några syskon tillsammans..


Kommentera inlägget här :