5 Januari

publicerat i Graviditet nummer 2

smäller det.. Nej men idag fick vi ett datum för ett planerat snitt! Alltså den 5 januari ♥ Längtar dit även om det är nervöst med ett snitt igen, men nu vet jag att det inte var någon fara.. Men jag vet även vad man ska göra och att sätta kateter och ta spinal bedövning var ingen höjdare!! Kl 07:00 den 5/1 ska vi vara där!




Många som har frågat varför jag får snitt och jag får ett planerat snitt för att jag har en hjärtformad livmoder. Alvin förlöstes med snitt pga av säte och alltså samma sak denna gång. Idag fick jag ett UL och då sa doktorn att man oftast inte kunde se utifall det fanns en vägg i livmodern men det såg vi idag, så jag har alltså en vägg i livmodern som huvudet fastnar vid och inte kan vända sig. Känns lite nervöst att det bara är 8 dagar innan bf denna gång, med Alvin var det 14 dagar.. Tänker utifall det sätts igång tidigare men då får jag ändå snitt men känns lite skrämmnade.. Vill inte föda i säte. Fast jag tror egentligen inte att det kommer att sättas igång tidigare.

Även denna bebis är ca 10% mindre i tillväxt vilket inte är någon fara, doktorn sa att jag antagligen inte får stora bebisar. För Alvin var stl 50 stort i början!

En till sak som doktorn tog upp är detta med antal snitt. Tydligen så har det börjat debetteras igen om hur många snitt man kan göra, förut var väl rekomendationerna tre? Men jag vet många som har gjort fler också.. Men iaf så är det inte bra att göra för många eftersom det blir bara större risk för komplikationer. Det kan växa ihop i magen och vävnader kan spricka, om jag förstod det hela rätt. Han sa att dom nu skulle titta efter detta snitt hur det ser ut för min del men det lät som han tyckte att två snitt är en gräns..

Fast det kan ju inte läkare bestämma men såklart ska man lyssna. Jag tycker själv det är lite otäckt att göra för många för en dag kanske man måste operera magen pga av något annat.. Eftersom det inte är så stor chans att något barn för min del kan vända sig, så känner jag inte att jag vill vara gravid igen.. Man måste ändå tänka på sin kropp också eftersom att det är en stor operation..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av sofia:

Jag fick mitt planerad snitt 1 dag innan BF och det var också pga sätesläge. Fick ni inte veta vad ni väntar? :)

2:a kommentar, skriven , av sandra svarar:

Sofia: Oj det var tätt inpå! Verkar som alla sjukhus gör olika där.. Nej vi fick inte det, lite nyfiken är man så jag frågade men han ville inte titta efter!

3:e kommentar, skriven , av Stina:

Åh vad spännande =)

VIlken stor och fin mage du har nu!

Klart man iaf ska lyssna lite på doktorn.

Lycka till med allt nu =) och jag följer din blogg fortfarande, bara att jag är dålig på att kommentera. Kramar

4:e kommentar, skriven , av sandra svarar:

Stina: Tack :) Ja man måste väl göra det antar jag, ja jag är också dålig på att kommentera :) Kram!

5:e kommentar, skriven , av Emma L:

Vad roligt gumman :D saknar dig ju! ringer någon dag, har inte riktigt haft tid :(

6:e kommentar, skriven , av sandra:

Emma: JA jag är också dålig på att höra av mig! Har haft sjukt mycket eller har.. Men efter den 18 januari är jag hemma ett år :-)

7:e kommentar, skriven , av Evelina:

vad spännande! fint datum, 5 januari =)

jag tappades också med kateter under min förlossning när jag vägrade gå på toaletten på slutet haha... tyckte dock inte det var så farligt!



kram

8:e kommentar, skriven , av Petra Bloggar:

Hej! Samma här, jag har också en hjärtformad livmoder (helt kluven/vägg) Men Elliot så var det ingen som visste det, tur att han låg åt rätt håll ;-)



Lova låg i säte och fick förlösas med kejsarsnitt!



Vad härligt för er att det snart är dags avis som tusan



;D



KRAMAR

9:e kommentar, skriven , av sandra:

Evelina: Jag tycker det kändes så obehagligt med kateter, men man blir av med det rätt snabbt som tur är :) Ja det känns riktit spännande!

Petra: Kul att höra någon mer med det, inte så vanligt verkar det som :) Skönt att en av dom hade vänt sig! Krmar

Kommentera inlägget här :