Bvc

publicerat i Alvin


Idag har jag och lillplutten varit på bvc på 10 månaders kontroll.
Han väger nu ungefär 8,4kg och är 75cm lång. Stor kille. Även om han faktiskt inte väger så mycket. Hans kurva börjar vända lite smått nedåt igen men han har inte minskat i vikt. Inget att oroa sig för sa hon. Han rör på sig mycket nu. Alvin äter bra så jag är inte orolig. Nästa besök blir vid 12 månader, dagen innan hans 1års dag ska vi dit för vaccination.

Fick frågan förut av en tjej som ville att jag skulle skriva recept på det jag lagar till Alvin. Jag lagar inte jämt egen mat till Alvin utan när vi har något hemma som passar honom. Än så länge äter han nog 50/50. Sen är jag ingen expert på matlagning men visst kan jag göra det.

Igår gjorde jag köttfärssås, jag gör nästan alltid mat på känn både till han och oss, brukar sällan följa ett recept helt även om jag ibland utgår från ett recept. 
Lite nötfärs, stek i en kastrull med smör (blir inte så hårt stekt i kastrull som i stekpanna, man kan koka nötfärsen istället om man vill)
Tillsätt lite vatten, krossade tomater, någon slags grädde (jag tog matlagningsgrädde).
Krydda med fryst baslika.
Till det gjorde jag couscous som jag kokade i extra vatten och ingen salt!

Jag brukar titta i andra mosboken som vi fick i julklapp, eller ja Alvin fick den. Finns bra recept där.




Kommentera inlägget här :