Utveckling

publicerat i Alvin
Det var någon som frågade om jag inte kunde berätta mer om Alvins utveckling, alltså vad han kan, hur han äter osv. Det var ett bra förslag eftersom det är kul att kunna kolla tillbaka. Ska förska skriva kort, så det inte blir allt för jobbigt att läsa.

Alvin "fyllde" 8 månader igår och har sedan några veckor tillbaka kunnat krypa, sitta, klappa händerna och vinka mm. Han kan även stå upp mot möbler och han går ibland runt lite vid soffbordet. Han börjar även tro att han kan gå, han släpper det han står mot och försöker gå men det går inte så bra så han ramlar. I helgen tar min mamma med min gamla gåvagn så den tror jag Alvin kommer gilla.
Han älskar att pilla på steron och har lärt sig hur man höjer volymen och öppnar luckan.

Han sover ungefär 2-3 gånger dagtid och sover ofta några timmar åt gången. Men i vagnen sover han inte lika länge längre om man inte bara är ute och går. Han vaknar ofta så fort man kommer in i en affär. På tal om affärer så är det ingen höjdare att gå på stan med honom längre. Alldeles för långtråkigt.
På nätterna sover han vanligtvis hela nätterna (ta i trä) och vaknar runt 7 på morgonen. Han somnar vid 19 vanligtvis.

Han äter välling när han vaknar, sedan lite senare efter han sovit igen får han gröt. Sedan lunch vid 13 tiden, sedan mellanmål och gröt eller annan mat till middag. Välling när han ska sova. Egentligen så skulle vi inte behöva ge han välling för han äter vanlig mat så bra men det är skönt utifall han vaknar på natten. Igår började vi byta ut vällingen till fullkornsvälling från 8 månader. Hans favoriträtt är lasange och efterrätt är banan en favorit. Förresten så har han äntligen börjat äta vanlig banan som vi mosar. Förut vägrade han det.

Han är fortfarande en väldigt glad bebis även om han inte är lika glad när han är bara med mig eller Andreas. Ungefär halva vår släkt/umgängeskrets tror att Alvin aldrig är gnällig eller gråter. Min mamma har knappt sätt Alvin gråta (fast han sovit där några gånger) men jag kan tala om att han inte är lika trevlig när vi är ensamma ;) Jag är nog inte tillräckligt rolig. Nej men så fort han får all uppmärksamhet går det bra... Busungen :)
Fast vi har haft tur eller vad man ska kalla det för Alvin är faktiskt väldigt glad och behaglig. Han har aldrig haft ont i magen, inte varit mycket sjuk eller något sådant som kan vara jobbigt för de små. Även om man älskar sina barn oavsett hur glada/gnälliga dom är så är det alltid skönt att dom inte har ont.

Vikt och längd är jag lite osäker på för vi ska till bvc på måndag. Men sist vägde han 7,6 och var 72cm lång. Jag tror faktiskt inte han väger över 8kg än. Han har fortfarande stl 68 men 74 sitter bättre nu. Han är ganska smal så byxorna i stl 74 tappar han nästan. Jag tror han kommer kunna ha stl 74 ett bra tag och i slutet på sommaren stl 80. Han kommer nog bli blond som Andreas var när han var liten. Andreas var tok blond så Alvin blir nog säkert blond han med.

451598-109

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Sophie:

Otroligt söt er lilla pojke e!!!

2:a kommentar, skriven , av linda:

Så söt! :) Å vad mycket han kan! Mer än Tuva...fast man ska inte jämföra...alla barn är ju olika och hon lär sig när det är dags för henne! Men kul att Alvin kan så mycket! :)

3:e kommentar, skriven , av Sandra svarar:

Sophie: Tack!
Linda: Nej men ska inte jämföra! Man vet aldrig snart kanske Tuva är om i utvecklingen =) Men det är kul när dem lär sig!

4:e kommentar, skriven , av 'zandiiie':

gud så söt han är :)

Kommentera inlägget här :