4,5 år

publicerat i Alvin
Alvin 11 månader
I sommar har Alvin funnits i våra liv i 5 hela år. Herregud vart tog tiden vägen?? Strax innan hans 1 års dag var han med på min student, inte alla barn som varit med på sin mammas student ;) Han var en VÄLDIGT glad bebis, jag pluggade sista året på gymnasiet hemma med Alvin och han kunde sitta bredvid mig i sin babysitter i timmar medans jag pluggade. Där satt han och pratade och var nöjd. Efter det har det varit full fart, sitta still är ingenting för honom. Vilket i och för sig är väldigt skoj då vi också tycker om att röra på oss!
.
Nu är Alvin 4,5år och en väldigt klok kille, bestämd och han har fått ett j*kla temprament. Han har blivit stor känns det som, tänker och funderar och är väldigt bestämd. Dom är ett litet killgäng på förskolan som påverkar varandra otroligt mycket då han kommer hem och säger saker som vi inte vet vad han fått ifrån. Det är allt möjligt dock inga jätte fula svärord men han hatar allt från pyjamas till lax som han alltid tyckt om ;) Hatar det och hatar det, du är inte min kompis mamma jag hatar dig osv. Jag tycker vi har bra ton och språk mot varandra här hemma och svär inte till varandra. Jag och Andreas är ganska lugna och skriker inte på varandra. Men förskolan har även märkt "killgängets" ton och har börjat arbetat mycket med dom. Väldigt skönt tycker jag. Självklart säger man ju fel ord inför barnen själv ibland och kommer på sig efteråt men inga jätte allvarliga som tur är. Förskolan ligger under samma tak som skolbarnen vilket är bra på ett sätt då de större barnen hjälper de mindre, men dom får höra en hel del också. Antar att sådant kommer förr eller senare.
.
Jag varken tror man kan eller vill skydda barn från allt för det kommer för eller senare. Det är väl så små barn små bekymmer, inte för att Alvin är så gammal men man märker att det blir andra "fighter" när dom blir äldre och saker som man funderar över. Jag vill absolut inte att Alvin är dum mot andra men man är också rädd för att sina egna barn ska bli utfrysta och inte få vara med. Tror alla föräldrar försöker göra det bästa för sina barn även om man inte alltid gör rätt. Det finns ingen som gör rätt jämt. Vi läser så mycket litteratur i skolan om barn som gör att jag funderar extra mycket, ibland känns det som man själv gör allt fel när man läser ur vissa böcker ;-)
.
Det har varit mycket små utfrysningar, inte ut av samma barn utan det är olika ibland har Alvin drabbats men även varit med och varit "dum". Sen är det mycket ole dole doff om kompisar och leksaker, han får inte vara med för han är inte min kompis för han var dum osv. Alvins språk gör nog honom osäker också, igår sa han att ett skolbarn sagt att han pratar dåligt fast nu börjar det bli bättre tycker vi alla och dom har språkgrupper på förskolan. Han hade även vågat räcka upp handen på samlingen iförrgår för att berätta vilket han aldrig gjort tidigare.
.
Men han är väldigt omtänksam också vår fina Alvin och kan säga väldigt snälla saker som man blir glad utav. Fast imorse var jag inte populär hos honom utan han hatade dagis och mig och kastade av sig skorna. Jag hade inte tvättat hans "innebandytröja" nämligen :-) Fast jag måste säga att både Alvin och Edvin är väldigt roliga nu och det känns som man kan umgås på ett annat sätt när de blir äldre.
Alvin på julafton 2011
Vet inte riktigt vart jag ville komma med inlägget bara skriva lite, blir inte så mycket om Alvin längre då han är större nu och det känns inte lika självklart att skriva så mycket om honom som när han var bebis. Men kul att kunna gå tillbaka och läsa själv.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av alexandra:

Super fin blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2:a kommentar, skriven , av Nina - Glamourmamman:

Ja, jösses vad tiden går! Och jag håller med, 4-5-åringar är i en riktigt skön ålder :-)



Sv: Japp, chokladen var super!



Kram på dig!

3:e kommentar, skriven , av Bloggminglet 2012:

Hej! Vet inte om du känner till det stora Bloggminglet som kommer att vara den 28:e april i Sthlm? Det är för alla föräldrabloggare och alla har chans att komma, läs gärna mer på vår hemsida! Hoppas vi ses :-)

4:e kommentar, skriven , av Therese:

Fina killen! Känner igen det där med att tiden går fort:)



Jag är jätte nyfiken på hur det går för dig med utmaningen!? Jobbigt att ställa om både kost och träning? Går det bra?

Kommentera inlägget här :