Krupp?

publicerat i Edvin
Jag undrar jag om Edvin får krupp när han är förkyld. Igår kväll när han hade sovit ungefär en timme vaknade han och var jätte ledsen, panikledsen, han bara skrek. Vi försökte med allt, mat, ta upp honom, lägga honom bredvid oss i sängen, mera mat, vatten, ta upp honom igen men han skrek/var ledsen hela tiden. Tillslut kräktes han massa slem och fick jobbig andning, eller andningen var jobbig för honom under hela tiden han skrek. Eftersom han haft RS så vet jag att man kan få förkylningsastma eller andra besvär efteråt när dom blir förkylda, det hände samma sak för några veckor sedan då han också var förkyld. Tycker så synd om honom! Varit en massa för honom sedan han föddes. Nu har jag även varit och köpt lactulos som han fått så nu får vi se om han kanske inte får lika ont när han bajsar och framförallt kan göra det. Det försökte han med igår kväll också och blir helt stel för att han får så ont.
.


Krupp är en sjukdom som orsakas av virus och som små barn kan få. Typiska symtom är skällande hosta, heshet och väsande andning med andnöd, som beror på att luftstrupen har svullnat. Symtomen kommer oftast på kvällen när barnet har legat en stund.


NI kan läsa om det här.

Det finns flera olika typer av virus som kan ge upphov till krupp. Vanligast är en sort som kallas för parainfluensa. Andra orsaker är influensavirus och RS-virus. Smittan sprids framför allt genom direktkontakt från hand till mun, men även genom luften som små partiklar vid hosta.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av emma:

både jag och liam har spytt upp massvis med slem nu när vi är sjuka liam började i söndags och jag spydde i förrgår..

2:a kommentar, skriven , av sandra svarar:

Emma: Ja det är nog ganska vanligt.. Edvin får typ panik och kan skrika non stop i 30-40 minuter och samtidigt hosta, skakar, och det låter som han inte får luft. Liknande när han hade RS men inte så mycket som det var då..

3:e kommentar, skriven , av Martina:

Åh, stackars liten! Hoppas det hjälper!



Tack. :) Jag önskar dig en fin dag!

4:e kommentar, skriven , av emma:

okej men ring doktorn och fråga dom om du är orolig, kanske lika bra att ni kollar honom..

5:e kommentar, skriven , av Therese - Colins mamma:

Å, så jobbigt när de har ont :( Man känner sig hjälplös. Hoppas det blir bättre!

6:e kommentar, skriven , av Katrin:

Leo hade ju falsk krupp här i påskas, nu var ju inte jag hemma då, såklart..! Så R fick ju ta den biten, men det blev tydligen akut där på natten så de åkte ambulans in till akuten där han fick medicin mm. Han skulle sitta hela tiden och tom sitta och sova. Det kunde komma tillbaka flera ggr och man gör oftast ingenting speciellt åt det.. Men man hör det tydligen direkt på andningen, som ett pipande ungefär.

Men ring sjukvårdsupplysningen/läkare och kolla för säkerhets skull!!



Hoppas han blir bra snart och lycka till!

KRAM

7:e kommentar, skriven , av Frida-Fantastiskamamman:

Mina två minsta tjejer har förkylningsastma...jag har en inhalator till dem som vi alltid använder när det är förkylda..

Men å hoppas att BÅDE magen & luftrören mår bättre snart..

Kramisar<3

8:e kommentar, skriven , av caroline:

stackar stackars liten. hoppas verkligen att han kan bajsa med lactulos. Men sak ni inte kolla upp det där med kruppen eller är det jag som är hönsig?? kram på er

Kommentera inlägget här :