Förskoleproblem!

publicerat i Edvin
Har skrivit tidigare att jag inte vet hur det blir med förskola för Edvin i januari eftersom vi inte fått någon plats! Vi vill såklart ha honom på samma förskola som Alvin går på eftersom det blir ett himla åkande annars och det är inte så rolgit när man ska lämna/hämta på olika förskolor när barnen är trötta, man har bråttom iväg osv. Pratade nyss med kommunen med en kvinna som jag pratat med förut och vi kommer inte få en plats på Alvins förskola i januari och inte på de andra två förskolorna vi har sökt heller. Sökte den förskola som Alvin gick på från början för där känner vi personalen men där är det lika fullt. Hela Hökåsen är det fullt, hela Önsta-Gryta, hela Skallberget. Om vi nu måste ha en annan förskola vill vi ha antingen nära Andreas jobb eller nära högskolan. Känns inge roligt alls att vi inte har någon plats till honom för jag måste börja nu i januari så någonstans måste han gå. Nu ska hon ringa tillbaka med de förskolor som det finns plats på.
.
Nu har hon ringt upp och det finns inga förskoleplatser i stan åt Edvin, förutom kanske på Lillåudden och det är inte direkt i närheten av högskolan.. Hon sa åt mig att ringa chefen för Romfartuna/Skultuna och det har jag också gjort och hon var medveten om problemet men tyvärr inte hon som beslutar om utbyggnaden av någon förskola. Nu vet jag inte hur vi ska göra.
.
Inne i Skultuna finns det kanske platser men då ska vi först åka mot stan med Alvin sedan tillbaka för att åka hit sen mot Skultuna, det skulle kanske ta oss en timme att lämna dom varje morgon, likadant vid hämtning. Vi skulle även behöva lämna dom extra tidigt och hämta dom sent eftersom jag kommer vara i Eskilstuna och bussen går tjugo över 8 dit. Andreas börjar också kl 8 på morgonen. Åka efter 7 för att börja lämna på förskolan och komma hem jättesent med trötta/hungriga barn.. Byta förskola igen för Alvin gör jag inte.. Kan finnas på de privata förskolorna men då måste jag börja ringa runt till dem. Ska kika lite ikväll vad det finns för något.
.
Men det måste ju vara ett stort problem att det inte finns några förskoleplatser alls i halva stan, kan ju inte bara vara jag som behöver en plats.. Hon kollade flera områden åt mig men nej inga platser..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av johanna med tyra och otto:

usch vad tröttsamt, vill ha in otto i februari och här finns inga platser heller och jag har inget körkort och min sambo o jag pendlar till stan och kör vid 6 varje dag, i "värsta" fall får jag vara mammaledig fram till aug-11 och tar då ut alla min mammadagar+ lite till:(

2:a kommentar, skriven , av Nina:

Men fy vad jobbigt! Men måste dom inte ordna en plats inom en viss tid?

3:e kommentar, skriven , av Jonathan:

Hej, 

Jag läste just ditt inlägg och vill tipsa dig och dina läsare om att Unity Line just nu har kampanjerbjudanden på familjeresor till Polen.



Gå gärna in på http://www.unityline.se/erbjudande/kampanjerbjudanden/specialerbjudanden/familjepaket_med_hytt_och_bil och läs om familjepaketet för 2010. 



Likea Unity Line på Facebook för att få chansen att vinna en

kryssning till Polen: facebook.com/pages/Tavla-och-vinn-en-kryssning-med-Unity-Line/140776032632140?ref=ts





Hälsningar,



Jonathan, 
Unity Line

4:e kommentar, skriven , av Carolina:

Fy fasen va irriterande! Men har inte kommunen skyldighet att alla barn över 1 år ska ha en dagisplats om man sökt minst 3månader innan? Jag har fått för mig att de är så iallafall..

När Edvin fick sin första dagsiplats så hamnade han på ett dagis som låg på andra sidan stan(nu är inte vår lilla stad så särskilt stor) men eftersom vi bara har en bil och vi jobbar väldigt olika tider så var det alltid en av oss som lämnade och den andra hämtade.. Skitbökigt och jag ringde och gnällde hur många gånger som helst. I ett år fick vi stå ut innan vi äntligen fick plats på ett annat dagis(som dessutom var det vi önskat i första hand). Men kolla upp vad det finns för regler, för en plats måste ni ju få. Sen finns de väl nått som heter syskonförtur tror jag?

Lycka till iallafall!

5:e kommentar, skriven , av sandra svarar:

Jo dom är tvunga att erbjuda oss någon plats 3 månader innan men då kan man i princip hamna vart som helst,vi sökte redan samma månad som Edvin föddes men eftersom det är fullt och barn som också ha syskonförtur är före oss så kan vi inte få där vi vill ha.. Tyvärr..

6:e kommentar, skriven , av Therese:

Oj va tråkigt. Vi har lite samma problem. Det sägs vara jätte fullt överallt. Vi har satt båda barnen i kö, få se om de får någon plats. Hoppas på någonstans i närheten eller åtminstone påväg till jobben. Hoppas det löser sig för er.

7:e kommentar, skriven , av Anonym:

Men kära lilla vän. NU söker du på Adrian förskola för det är en ritkgit bra förskola. OCH, då kan vi kanske hjälpas åt med att hämta och så ifall det krisar! Plus att det skulle vara roligt för dem.



SÖK SÖK SÖK! hörs imorgon kram!

8:e kommentar, skriven , av Therese:

Mira kommer att skolas in i januari. Theo hoppas vi kunna vara hemma lite längre. Vi har inet riktigt bestämt oss än. Men de står båda i kö till januari i nuläget.

9:e kommentar, skriven , av madde:

Men nä, fy så jobbigt! Allting brukar ju lösa sig men det är SÅ ångestladdat innan det gör det! Kan du inte kolla om det finns någon dagmamma närmre som han kan gå hos?



Håller tummarna för att det löser sig för er!



KRAM

10:e kommentar, skriven , av Å:

Hej. Vill bara tipsa dig om att det finns en liten privat förskola på klockartorpet som heter Skattkistan. Där finns det plats. Kanske kunde vara något att ha tills det blir plats på den ni vill ha.

11:e kommentar, skriven , av Evelina:

Men fyy... :-/ Hoppas det löser sig!!

12:e kommentar, skriven , av Anonym:

Hej Sandra!

Det här lät ju inte bra

Det är så att de är tvungna att hålla med dagisplats efter 3 månader efter anmälan om plats vad jag förstår, så de får väl öppna en till, ev. provisorisk förskola. Det gör de på andra ställen.

Han har ju varit anmäld länge så de vet ju om det.

Kram.

13:e kommentar, skriven , av SOFIA:

Men ush va tråkigt att det inte finns plats på samma dagis.. lite tråkigt att man ska behöva åka runt halva stan för att hämta och lämna..



Bor du i närheten av Eskilstuna??.. det gör jag med..



Kram!

14:e kommentar, skriven , av Katrin:

Fy vad jobbigt.. Tack och lov fick vi det dagis vi ville till Leo men jag har hört nu att det är massor med barn på kö och fullt överallt.. Fast nu bor ju vi i Örebro och ni i Västerås också.. Hoppas det löser sig för er!! Förresten, det finns ingen dagmamma annars??

Kram

Kommentera inlägget här :