Godmorgon tisdag, förskola..

publicerat i Edvin
Godmorgon, hoppas ni har sovit gott. Vi har sovit sådär, lite bättre än tidigare nätter. Trodde ett tag att Edvin skulle sova hela natten men han vaknade en stund innan vi gick och la oss sedan vaknade han till under natten och ville inte somna om. Skickade in Andreas och Alvin in till Alvin så att Edvin kunde sova hos mig. Inte för att han sover så bra i vår säng men då slipper jag springa upp. Alvin snarkar värst av oss alla så det är inte lätt att sova bredvid han heller.
.
Jag pratade men enhetschefen för Edvins förskola igår, ringde henne för att få nummer till hans avdelning men då fick jag reda på att förskolan inte ens finns idag utan den är färdigbyggd den 15 december då de första barnen börjar. Hade tänkt att vi skulle komma och hälsa på men det gick alltså inte. Men jag fick reda på ganska mycket om förskolan så nu har jag lite information i varje fall.
Förskolan ska vara i två plan och ett p-garagre under med hiss genom hela förskolan. Kommer finnas 4 avdelningar, Edvin går på nedre plan med de minsta barnen. På nedre plan kommer det arbeta 4 förskollärare/två på varje avdelning och de timmar under dagen som flest barn är på förskolan kommer barnen delas in i 4 grupper så att alla barnen ska bli sedda så mycket som möjligt. Två manliga förskollärare har hon även kunnat anställa och det är bra. Jag tror att det är bra för barnen att ha både kvinnliga och manliga fröknar.
.
Det lät bra faktiskt även om det kommer vara jobbigt att åka så långt med honom men det får bli så till en början. Det som jag inte gillade var att dom ska testa 3 dagars inskolning, istället för 10 dagar som vi alltid har haft med Alvin. Man är där 3 hela dagar istället för en timme första dagen och att det sedan ökas på. Jag tror inte att barnen hinner lära känna någon fröken på de dagarna men jag kanske har fel? Det lär om inte annat märkas på Edvin. Jag börjar inte förrens 24 januari så jag har gott om tid för inskolning! Kan tänka mig att det även kan bli lite rörigt i början när alla barn ska inskolas och inte personalen har hunnit arbeta ihop sig ordentligt.
Lite skeptisk är jag allt ;-)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Petra:

Klart du blir skeptisk,det är ju dina barn som ska vara där;)men det blir säkert bra,vi hade inskolning i 4 hela dagar och det var kanon tyckte jag,visserligen var det bara Engla och ett barn till:)kram

2:a kommentar, skriven , av Ivana:

Det är bara nyttigt att vara lite skeptisk, man ska verkligen inte nöja sig med vad som helst! :)

3:e kommentar, skriven , av Stina:

Men du har inga planer på att flytta Alvin? Du vill ha kvar honom där han nu börjat och försöka få in Edvin där med så småningom? Usch vad jobbigt att de inte fick plats på samma då Alvin bytt förskola så mycket nu-.. Förstår att du är skeptisk. Ja undrar hur jag själv komemr tänka och känna inför att sätta mina blivande barn på förksola.. Skillnad på att jobba och att ha sina barn på förskola. Men hoppas det blir bra trots allt! Kan ju vara bra med en helt nyöppnad förskola med! KRam ha en bra dag

4:e kommentar, skriven , av madde:

Jag är också för manliga förskolelärare. Tycker det bästa vore om det var blandat manliga & kvinnliga. På Lillys förra förskola var det 2 manliga. De var toppen!

Men på hennes nuvarande är det bara kvinnliga. Fast hon trivs ju lika bra för det :)



Du ska se att det kommer gå bra med 3-dagars inskolning också. Men skeptisk får man vara ;D



KRAM

Kommentera inlägget här :