Tuff eftermiddag

publicerat i Edvin
Vilken eftermiddag. Edvin håller nog på att få tänder tror jag. Han dreglar ner allt han har på sig, går bara några minuter så är dregellappar, haklappar och kläder alldeles blöta. Jobbigt för honom och för oss, han blir kall och man får byta flera gånger på dagarna. Han får utslag också eftersom han hela tiden blir blöt fast vi torkar, byter, låter han vara utan. De senaste dagarna är han väldigt gnällig också! Från kl 15 tills han somnade kvart i sex idag har jag burit på honom förutom när jag var tvungen att göra något annat då blev han arg och gallskrek. Vill egentligen inte att han ska somna innan sex men han höll på att somna i soffan så då var det lika bra. Alvin sover också nu då han var trött med. Får se hur kvällen/natten blir.. Tur att Andreas bara ska vara borta två nätter denna gång. Nu hoppas jag att det dyker upp någon tand snart. Alvin fick sin första vid efter 5 månader men den märkte vi knappt av.
Var som sagt på bvc idag! Var sådär kul då Edvins kurva nästan pekar rakt ned, eller ja inte rakt ned men neråt pekar den. Sist vägde han 5990g och nu vägde han 6150(tror jag). Alltså har han inte gått upp så mycket på en månad. Han kräks mycket av nutriamigen vilket man kan göra så då kommer ju maten upp igen som han fått i sig, sen har han inte ökat mängden mat på flera månader utan äter rätt ofta och max 100-120ml per gång vilket inte är så mycket. Han kommer nog inte äta mer av flaskan utan det blir faktiskt mindre och mindre tycker jag då han börjar tappa intresset så nu måste vi få i honom mer mat. Vilket jag redan har försökt men det blir väl att hålla sig hemma och försöka få någon slags rutin.
Så här är det meningen att han ska äta..
KL: 6-7 nutriamigen (beroende på när han vaknar)
Runt 9, Gröt, ev fruktpuré
11-12, Lunch, Puré med kött, potatis, grönsak ev fruktpuré
13-14 nutriamigen (men detta mål ska bort så att han äter mer gröt senare)
15, Gröt ev fruktpuré
18, nutriamigen (flaska när han ska sova)
Sen på natten blir det självklart flaska om han ska äta vilket han oftast gör fortfarande.
Sen vid 6 månader ska vi övergå till den mjölkfria vällingen som finns..
Vet inte hur jag ska få till detta då jag har försökt men på helgerna har det blivit dåligt med smakisar och sen förstörde Alvins inskolning en del. Han har ju ätit en hel burk någon gång och en hel portion gröt någon gång så egentligen borde han kunna äta mera.. Men det är nog mitt fel lite också för jag ger honom alltid flaska efteråt för att han ska vara mätt. Ibland är det lite svårt att veta om han är hungrig, trött eller liknande och då tar man gärna till flaskan..
Vi ska dit om ca 2 veckor igen så då får vi se vad vågen visar. Han har ju alltid varit ganska liten och inte haft så mycket av ta av så jag vill inte gärna att han börjar tappa vikt.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Evelina:

inget matvrak han heller! som tur var har min e ökat ca 500 gram i månaden, men om han skulle börja matvägra har han ju inte så mkt att ta av.



Kanske lillen har ont i tandköttet nu så att det är tänderna på gång? hoppas han sover bra inatt och vaknar pigg o glad imorgon igen :-)



Kram

2:a kommentar, skriven , av Therese:

Även om han inte går upp så mycket som ni hoppats så har han iaf gått upp och han ser ut att vara en pigg och glad kille. Matrutiner är verkligen svårt när de är små. Hoppas du kommer in i det snart och att han blir en matglad liten grabb.



Kram o lycka till

Kommentera inlägget här :