Vecka 24

publicerat i Gravid veckor

Kom precis på att jag går in i Vecka 24 idag! Med Alvin hade jag stenkoll på dagar och veckor, visserligen hade jag inte lika mycket att göra när jag väntade honom så då hade jag tid för att tänka lite mer. Än så länge känns det som veckorna går fort! Tänkt att bebisen är redan ca 30cm lång. Alvin var 49cm lång när han föddes och vägde 2944g. Min stora kille som varit så liten!



Två bilder från denna vecka. Känns som jag bor i leggings just nu. Tyvärr började jag tidigare i veckan känna att jag nog kommer få lite foglossning även denna gång. Har varit så glad över att jag inte känt av något med tanke på att vi fortfarande bor tre vånigar upp och jag bär mycket på Alvin.. Men nu börjar jag känna av det. Inte så att det gör ont men att det så småningom kommer göra ont.. Svårt att förklara känslan :) Än så länge kan jag i alla fall gå långpromender. Det är det enda jag har att "klaga" på. Mår förövrigt bra.

Vecka 24:
Kroppen:
Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet:
Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Erika:

ja vi har nästan bara haft kavat dojjor till lillan hittils, tycker de är bra för de har lite bredare modeller =) men viking passar oftast normal/breda fötter med. Superfit har jag hört mycket bra om men de verkar mest ha skor för smalare fossingar, så jag får se vad det blir för vinterskor i år, skulle nog behöva två par dessutom

2:a kommentar, skriven , av xandra:

Vafaan tänk att du redan snart är i v 30, då jag födde adi, känns heeeeelt sjuukt. så snabbt tiden går. jag saknar dig och alvin super mycket hoppas vi kan umgås mer efter jul och nyår, när adi vuxit på sig lite.

3:e kommentar, skriven , av xandra:

Vafaan tänk att du redan snart är i v 30, då jag födde adi, känns heeeeelt sjuukt. så snabbt tiden går. jag saknar dig och alvin super mycket hoppas vi kan umgås mer efter jul och nyår, när adi vuxit på sig lite.

4:e kommentar, skriven , av Erika:

hihi jag brukar också "komma på2 att jag gått in i en ny vecka- tiden går extremt fort nu när jag redan har en liten, det kanske du med tycker

Kommentera inlägget här :