Jesper Juul

publicerat i Alvin

Lånade denna bok igår på biblioteket, kan vara skönt att läsa något lite annorlunda än kurslitteraturen ibland.. Fast lite sådant här läser vi också.. Men inte just nu. I alla fall så gillar jag Jesper Juuls sätt att tänka att han inte ger exakta lösningar på problemen mer hur man kan tänka.. I vissa saker känner man igen sig även om man inte känner igen sig i hela problem så får man mycket tips tycker jag. Som tex läste jag att vi föräldrar gärna pratar barnspråk med barn men att man kan lika gärna prata vuxenprat även om barnet inte förstår alla ord så förstår de oftast vad vi menar.. Likadant att man kan säga "jag vill att du tar på dig mössan" istället för att säga "ta på dig mössan, eller mamma vill att du ska ta på dig mössan".. Tyckte det stod att barnen förstår mer när man säger jag vill istället för mamma vill..

Testade faktiskt på Alvin idag när han inte ville ta på sig mössan för först hade jag sagt ta på dig mössan det är kallt ute, sen ville han inte det och då tänkte jag på det jag läste och sa "jag vill att du tar på dig mössan för om en minut går jag", då tog han på sig den men nu vet jag inte om det var slumpen.. Ibland känner jag att man bara säger saker för man blir irriterad, har bråttom utan att man egentligen tänker på hur man formulerar sig eller vad man säger..

Tråkigt är att Andreas inte gillar att läsa för nu måste jag försöka förklara allt jag läser och det blir mer att jag förstår än han men ska försöka få han att läsa något som jag tycker är bra iaf!



Låg en lapp på Alvins hylla idag om en COPE utbildning i föräldraskap som handlar om hur man kan tänka i vissa situationer och lösa vissa problem.. Skulle vara roligt att gå, den är dessutom kostnadsfri. Startade i slutet på januari tror jag.. Får se om jag ska gå eller ej, är ju i samband med förlossning och allt :-)

Kommentera inlägget här :