Svar

publicerat i Om mig
Fick faktiskt några mail från några som undrade lite saker. Många hade snarlika frågot så därför svarar jag här.

Förut fick jag ganska många mail från unga tjejer (händer fortfarande ibland) som undrar hur det är att vara ung mamma. De flesta är trevliga och de har jag mailat några gånger med. Eller alla är trevliga. Men ibland får jag mail av tjejer som vill ha barn vid väldigt ung ålder. Runt 15år. Vissa skriver att det verkar vara så enkelt för mig och då har jag uppmuntrat dem att vilja ha barn.
Jag vill inte med denna blogg uppmuntra någon ung som gammal att försöka få barn! Det har inte alls varit så enkelt för mig. Det som har gjort det "enkelt" är att Andreas har ett fast jobb vilket betyder att vi har en fast inkomst varje månad och att vi har ett stabilt förhållande vilket alla i min ålder inte har. Sedan det här med min utbildning. Det har inte varit enkelt eller roligt att plugga under nästan hela Alvins första år. Varje dag när Andreas har kommit hem från jobbet har jag satt mig framför datorn till sent på kvällen för att plugga. När Alvin sov mycket under det första halvåret satt jag och pluggade. Så jag vill inte uppmuntra er att vilja ha barn för att jag är ung och vi klarar av det. Ett barn är alltid ett ansvar och även om det kanske låter enkelt så är det inte alltid det för någon. Sen ska jag tillägga att långt ifrån alla skolor tillåter att man pluggar på distans. Jag är väldigt glad att jag fick göra det.

Ja till de andra frågorna.
Hyres eller bostadsrät? Vi bor i en hyres trea, ingen bostadsrätt.
Om det är svårt att få lägenhet i Västerås? Ja det vill jag nog påstå, i alla fall hyresrätter. Vi fick ta över denna lägenhet från min pappa.
Kommer jag jobba i höst? Som ni säkert läst så söker jag jobb för fullt, så jag hoppas jag får ett jobb i höst. Spelar inte så stor roll vad det är. De första jobben brukar inte vara så glamourösa.
Ska vi försöka få fler barn? Vi planerar inga barn just nu. Vi/jag skulle nog vilja ha ett till om vi får bestämma. Men vi får se. Vi är lyckliga/glada över Alvin.Just nu fokuserar vi på Alvin och jag vill jobba några år först.

Det var nog alla. De mesta frågor som jag får handlar om hur det är att vara ung mamma. Jag vet inte, jag går inte runt och tänker varje dag på att jag är yngre än alla andra mammor. Utan jag är en mamma som många andra.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessika:

Mycket bra inlägg! Får också ofta frågan om hur det är att vara ung mamma fast irl då. Svårt att svara, har ju inget att jämföra med :-D

2:a kommentar, skriven , av Jessika igen:

Haha, ser nu att meningen blev konstigt. Ser ut som om jag menar att jag är ung mamma irl då :-D

Kommentera inlägget här :